تبلیغات
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد - نوستالژیا
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد
دانش خود را هیچگاه اهتکار نکنید / دکتر قریب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



بنام خالق زیبایی ها و یگانه کارگردان عالم


ئئاتر در روزگار ما معضلی است و نه فقط برای ما، که در سراسر عالم؛ مگر برای آنان که تئاتر شان ریشه در سنت و یا اساطیر داشته است. بعضی ها معتقدندکه تئاتر دیگر مرده است؛ من از آنان نیستم، اما از سر انصاف باید بگویم که چندان هم زنده نیست.

«سید اهل قلم شهید مرتضی آوینی»

در این وبلاگ به فعالیت های هنری ،خبری ، نقد و بررسی نمایشی انجام شده پرداخته می شود
شماره مجوز: 33467 /89
شروع فعالیت: 1380
سرپرست: احترام حسین پور
کارگردان: احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نویسنده: محمدرضا احمدی آسور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
طراح صحنه، صدا و موسیقی: حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور، سعید گل محمدی تواندشتی حسین آرمیده
بازیگران ثابت: طاهره محمدی، حمیدرضا یوسفی، مجید رمضان نسب حسن علیزاده، روح الله حسن زاده، مجید یونسی، مهدی رمضان نسب یلدا خادمی، زینب حسین پور
بازیگران میهمان: امیر رفیعی، عابد عبدی، حسن رامی، حسین حیدری رضا رمضان نسب، سید پیمان نبی زاده، سید مرتضی هاشمی جلال وردان، جعفر زالی، فاطمه گل محمدی تواندشتی
سایر همکاران: میترا حیدری، معظمه منصوری، بهاره ابراهیم زاده میترا ابراهیم زاده ، علیرضا گل محمدی احترام حسین پور، مهدی رمضان نسب، حسین آرمیده، مجید یونسی حمیدرضا یونسی، سپیده گل محمدی تواندشتی

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ






نوستالژیا
یادداشت‌های پویان و سیما
یکی از مولفه‌های مشاهده‌شده در هویت ـ که متاثر از حافظه و خاطره جمعی است ـ نوستالژیا می‌باشد. نوستالژیا در بیشتر کارهای اخیر، با حافظه جمعی اجتماعی یا فرهنگی به عنوان راه و شیوه تلاش برای توضیح چگونگی ساخت، تغییر، اشتراک و مشروعیت یافتن خاطره‌ها در شرایط خاص اجتماعی ـ فرهنگی پیوند یافته و با ویژگی‌های شاخص مدرنیته ـ مانند ریشه‌کنی بی‌رحم اجتماعی و فرسایش تدوام زمانی ـ مرتبط است. ( پیکرینگ و کایتلی، ۹۲۲:۲۰۰۶ )
مفهوم “نوستالژیا” از نظر ریشه‌شناختی از واژه یونانی
nostos به معنای بازگشت به خانه و algia
به معنای شرایط دردناک آمده است ( دیویس، ۱:۱۹۷۹ ). این مفهوم را اول بار پزشک سوئیسی یوهان هوفنر در قرن هفدهم به عنوان برچسبی برای تشخیصی پزشکی ساخت که از آن به بعد بیماری تلقی شد؛ بیماری‌ای با گستره‌ای از نشانگان‌ها: از مالیخولیا و زاری تا کم‌اشتهایی و خودکشی. بیماری آشکاری که در آن زمان تشخیص می‌دادند، به غیبت طولانی و معمولاً غیرداوطلبانه فرد از خانه‌اش برمی‌گشت. به تدریج، در طول دو سده، نوستالژیا از بنیادهای پزشکی خود رها شد و از آن پس به واژگان آکادمیک و نیز روزمره مردم افزوده گشت و معنای احساسات و شکل‌های متجسد گذشته را به خود گرفت. با حذف واژه از گفتمان پزشکی در اواخر سده نوزدهم، معنای استعاری آن برای درد دوری از وطن و گذشته از دست‌رفته، به وجه غالبش بدل شد. این معنا شامل احساسی می‌شد که فرد در آن خود را به شکل غریبه‌ای دورافتاده از وطن اصلی فرض می‌کند. مدلول احساس نوستالژیا گستره‌ای از خاص‌ترین حالت تا عام‌ترین وضعیت را به خود می‌گیرد. ( سدی‌کیدز، ویلدشوت و بیدن، ۲۰۴:۲۰۰۴ ) گاه، مدلول نوستالژیا، احساسی فردی و مستقیم است و گاه، به سازمانی اجتماعی برمی‌گردد که فرد در آن عضویت داشته و فراتر از این دو، مدلول حس نوستالژیا ممکن است یک گروه در دوره نسلی یا دوره‌ای تاریخی در یک فرهنگ باشد.
به هر شکل، به دنبال تغییرات گفتمانی، نوستالژیا در بسیاری از زمینه‌های مطالعاتی به عنوان ابزاری انتقادی برای جستجوی مفصل‌بندی گذشته در زمان حال، و به ویژه، برای تحقیق در بازنمایی‌های احساساتی تغییریافته از گذشته به کار گرفته شد. گسترش و آرایش این شاخه در رشته‌های آکادمیکی مانند روانشناسی، تاریخ و مطالعات فرهنگی دشواری‌هایی در به کارگیری و ارجاع به آن در چارچوبی به هم‌پیوسته به وجود آورد. در ساده‌ترین حالت، نوستالژیا به مثابه مفهومی مدرن، برای مشخص‌کردن حسی شخصی از گم‌گشتگی و اشتیاق گذشته‌ای ایده‌ال ـ تصویر ـ شده و نسخه عمومی تحریف‌شده‌ای از دوره‌ای خاص در تاریخ یا فرماسیون اجتماعی ویژه‌ای در گذشته تصور می‌شود. ( پیکرینگ و کایتلی، ۹۲۳:۲۰۰۶ )
نوستالژیا و هویت
به این ترتیب یکی از نقش‌های اصلی نوستالژیا ـ که پیونددهنده آن به بحث هویت است ـ نقش وجودی ( =اگزیستانسیل ) آن است. ( سدی‌کیدز، ویلدشوت و بیدن، ۲۰۳:۲۰۰۴ ) به عبارت دیگر، نوستالژیا جستجویی اگزیستانسیل برای هویت و معناست و راهی برای رهایی از وضعیت‌های بغرنج وجودی. نوستالژیا فرد را قادر می‌سازد تا ارتباطش را با دیگران مهم، دوباره برقرار کند و “بی‌معنایی” را از فرد دور می‌سازد. یکی از سازوکارهای نوستالژیا برای نجات فرد از بحران معنا و هویت و رهایی او از مغاک وضعیت‌های بغرنج وجودی، سخت‌سازی هویت است. در واقع نوستالژیا یکی از ابزارهای کاهش عدم‌اطمینان از هویت یا یکی از روش‌های به دست آوردن آن است. ( میلز و کلمن، ۱۹۹۴ به نقل از :سدی‌کیدز، ویلدشوت و بیدن، ۲۰۰۴ )
در واقع، فرد می‌تواند با کنار هم قراردادن قطعات گذشته ـ که در نوستالژیا زنده است ـ حس قوی‌تری از شخص ـ بود و شخصیتی منسجم‌تر پیدا کند. افزون بر این، نوستالژیا این توان را به فرد می‌دهد تا از هویتش محافظت نماید. کاپلان ( ۱۹۸۷ ) از نوستالژیا به مثابه ابزاری برای مواجهه با ازدست‌رفتن عزت‌نفس یاد می‌کند. علاوه بر این و مشابه همین، نوستالژیا به تقویت ارزش‌گذاری به خود و هویت، یاری می‌رساند. ( گابریل، ۱۹۹۳ ) به جز این، ارزش رهایی‌بخش نوستالژیا هم نباید مورد غفلت قرار گیرد. نوستالژیا، فرد را قادر می‌سازد تا از میان‌مایگی امروزی خود با زنده‌کردن گذشته‌ای با شکوه، بگریزد. از طریق شکوه و پیروزی بازنمایی‌شده، هویت امروزی جلا داده شده و ارزشمند قلمداد می‌گردد و مهم‌تر، تحمل‌پذیرتر می‌شود. ( گابریل، ۱۹۹۳ )
دیگر کارکرد اگزیستانسیل نوستالژیا، بازتولید و حمایت از معناست. این‌کار تا حدودی از طریق هویت‌بخشی با جهان‌بینی فرهنگ صورت می‌گیرد. در لحظات احساس تنهایی، جداافتادگی و غربت، یادآوری نوستالژیک گذشته‌ای که فرد خود را در آن دخیل می‌داند، تسلابخش است. نوستالژیا، با تقویت ارزش سنت‌های فرهنگی و مناسکی که فرد زمانی جزئی از آن بوده، ترس‌های وجودی او را سبک می‌کند. با کارهایی شبیه به شرکت در جشن‌های ملی، همایش‌های مدرسه‌ای که فرد از آن فارغ‌التحصیل شده، یا جمع‌آوری یادبودها، فرد حس تعلقش را به فرهنگ بالا می‌برد. در ضمن، فرد از همین طریق با دیگرانی از فرهنگ خودش ارتباط برقرار می‌کند تا عزت‌نفس و حس هویت و تعلقش به فرهنگ خاص بیش‌تر تقویت گردد. ( سدی‌کیدز، ویلدشوت و بیدن، ۲۰۷:۲۰۰۴ )





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آبادخوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد محفوظ است