تبلیغات
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد - تعزیه و تئاتر
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد
دانش خود را هیچگاه اهتکار نکنید / دکتر قریب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



بنام خالق زیبایی ها و یگانه کارگردان عالم


ئئاتر در روزگار ما معضلی است و نه فقط برای ما، که در سراسر عالم؛ مگر برای آنان که تئاتر شان ریشه در سنت و یا اساطیر داشته است. بعضی ها معتقدندکه تئاتر دیگر مرده است؛ من از آنان نیستم، اما از سر انصاف باید بگویم که چندان هم زنده نیست.

«سید اهل قلم شهید مرتضی آوینی»

در این وبلاگ به فعالیت های هنری ،خبری ، نقد و بررسی نمایشی انجام شده پرداخته می شود
شماره مجوز: 33467 /89
شروع فعالیت: 1380
سرپرست: احترام حسین پور
کارگردان: احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نویسنده: محمدرضا احمدی آسور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
طراح صحنه، صدا و موسیقی: حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور، سعید گل محمدی تواندشتی حسین آرمیده
بازیگران ثابت: طاهره محمدی، حمیدرضا یوسفی، مجید رمضان نسب حسن علیزاده، روح الله حسن زاده، مجید یونسی، مهدی رمضان نسب یلدا خادمی، زینب حسین پور
بازیگران میهمان: امیر رفیعی، عابد عبدی، حسن رامی، حسین حیدری رضا رمضان نسب، سید پیمان نبی زاده، سید مرتضی هاشمی جلال وردان، جعفر زالی، فاطمه گل محمدی تواندشتی
سایر همکاران: میترا حیدری، معظمه منصوری، بهاره ابراهیم زاده میترا ابراهیم زاده ، علیرضا گل محمدی احترام حسین پور، مهدی رمضان نسب، حسین آرمیده، مجید یونسی حمیدرضا یونسی، سپیده گل محمدی تواندشتی

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ






تعزیه و تئاتر

تعزیه و تئاتر:

تعزیه گونه ای از هنر نمایشی است و از ادبیات نمایشی برخوردار است. یک شبیه خوان خود به خود یک بازیگر هم هست. کما اینکه یک تعزیه خوان می تواند در روی سن به اجرای تئار بپردازد. ولی یک بازیگر تئاتر به راحتی قادر به اجرای تعزیه نیست. زیرا تفاوتهایی بسیار بین تئاتر صحنه ای و خیابانی با تعزیه وجود دارد. و به هیچ عنوان نمی توان تعزیه را تئاتر قلمداد نمود.

وجوه اشتراک بین تعزیه وتئاتر:

1- هر دودارای بازیگر می باشند.

2- هم تئاتر وهم تعزیه برای مخاطب اجرا می شود.

3- هر دو کارگردانی می شوند. والبته بین کارگردانی تعزیه وتئاتر تفاوتهایی وجود دارد که تشریح خواهد شد.

4- در هر دو حرکات نمایشی و تصویری سازی به کار می رود.

تفاوت بین تئاتر وتعزیه:

1- نمایشنامه ای که بازیگران به اجرای آن در صحنه تئاتر می پردازند. کلیه قواعد در اماتیکی را در خود نهفته دادند. اعم از شخصیت پردازی، کشمکش، نقطه اوج و ...

ولی در متون نمایشی تعزیه و سخنی موارد فوق را نمی توان یافت.

چون مضمون تعزیه رویارویی دو نیروی خیر و شر می باشد پس هیچگونه شخصیت پردازی در متون تعزیه وجود ندارد. و شخصیت های تعزیه یا صد در صد خوب هستند و یا صد در صد بد هیچگونه تحلول شخصیتی و سیر صعودی و نزولی را در شخصیتهای تعزیه به جز شخصیت حر نمی توان یافت.

2- نمایشنامه فقط برای اجرا به روی سن ترتیب داده شده ومخاطب از یک زاویه به تماشای تئاتر می پردازد. ولی متون تعزیه برای اجرای در سن تئاتر خلق نشده بلکه تماشاچیان به صورت مدور در اطراف تعزیه خوانان حلقه زده و از هر زاویه ای به تماشای تعزیه می نشیند که از تمام این زوایا که نگاه کنیم در می یابیم تمام نقاط طلایی هستند.

3- کارگردانی در تعزیه به عنوان مطلع نمودن اشخاص شبیه خوان در هنگام اجراست. و این امر در حین اجرا انجام می گیرد. هیچگونه میزانسن وحرکت از طرف کارگردان به تعزیه خوان القا نمی گردد. در صورتی که درتئاتر تمام امور کار گردانی پیش از اجرای نمایش انجام می پذیرد. و در حین اجرا کارگردان در میان تماشاگران نشسته وهیچ نقشی ایفا نمی نماید.

4- درتئاتر گریم از نکات ضروری و قابل توجه می باشد.

درصورتی که در تعزیه گریم هیچ معنا و جایگاهی ندارد.

5- در تعزیه از نور فقط برای روشنایی صحنه (میدان تعزیه) استفاه می شود.

تا مخاطب بتواند شبیه خوانان را به خوبی ببیند. غیر از این موضوع نورهیچ نقشی درتعزیه ندارد و در بسیاری از مواقع که تعزیه درگرمای طاقت فرسای روز اجرا می شود.

از زبان شبیه خوان می شنویم که :

شب است و شاهد مقصود چون عنقای زرین پر ....[1]

نمیدانم که می باشد کند هر دم خطاب امشب

به پشت خیمه ها دارد فغان و انقلاب امشب[2]

بر عکس همین موضوع نیز وجود دارد. که تعزیه ای در شب اجرا می شود. ولی اشعاری از قبیل اشعار ذیل را از بیان شبیه خوان می شنویم:

هوا گرم است ای عباس محشر را تماشا کن

تو سقای  یتیمانی     بگرد   و آب   پیدا  کن

درصورتی که در تئاتر،نور یکی ازارکان اصلی اجرا می باشد. نورهای وضعی، روز و .... که اگر نباشند دراجرای تئاتر کلماتی را وارد خواهد آورد.

6- مخاطب تئاتر مخاطب خاص است. اندک کسی را می توان علاقمند به تئاتر صحنه ای یافت در صورتی که مخاطب تعزیه مخاطب عام می باشد.

7- برای اجرای یک نمایشنامه مدت زمان زیادی دقت لازم است تا تمرینات لازم به طور کلی مختوم خواهد شد. در صورتی که در تعزیه این چنین نیست.[3]

و یک متن تعزیه هزاران بار اجرا می گردد.

8- در تعزیه به هیچ عنوان طراحی صحنه وجود ندارد.





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آبادخوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد محفوظ است