تبلیغات
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد - كمدی و انواع آن
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد
دانش خود را هیچگاه اهتکار نکنید / دکتر قریب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



بنام خالق زیبایی ها و یگانه کارگردان عالم


ئئاتر در روزگار ما معضلی است و نه فقط برای ما، که در سراسر عالم؛ مگر برای آنان که تئاتر شان ریشه در سنت و یا اساطیر داشته است. بعضی ها معتقدندکه تئاتر دیگر مرده است؛ من از آنان نیستم، اما از سر انصاف باید بگویم که چندان هم زنده نیست.

«سید اهل قلم شهید مرتضی آوینی»

در این وبلاگ به فعالیت های هنری ،خبری ، نقد و بررسی نمایشی انجام شده پرداخته می شود
شماره مجوز: 33467 /89
شروع فعالیت: 1380
سرپرست: احترام حسین پور
کارگردان: احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نویسنده: محمدرضا احمدی آسور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
طراح صحنه، صدا و موسیقی: حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور، سعید گل محمدی تواندشتی حسین آرمیده
بازیگران ثابت: طاهره محمدی، حمیدرضا یوسفی، مجید رمضان نسب حسن علیزاده، روح الله حسن زاده، مجید یونسی، مهدی رمضان نسب یلدا خادمی، زینب حسین پور
بازیگران میهمان: امیر رفیعی، عابد عبدی، حسن رامی، حسین حیدری رضا رمضان نسب، سید پیمان نبی زاده، سید مرتضی هاشمی جلال وردان، جعفر زالی، فاطمه گل محمدی تواندشتی
سایر همکاران: میترا حیدری، معظمه منصوری، بهاره ابراهیم زاده میترا ابراهیم زاده ، علیرضا گل محمدی احترام حسین پور، مهدی رمضان نسب، حسین آرمیده، مجید یونسی حمیدرضا یونسی، سپیده گل محمدی تواندشتی

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ






كمدی و انواع آن ؛بخندید و فكر كنید!
 
 


كمدی محصول تفكر انتزاعی انسان و تقلید او از اعمال مذموم اجتماعی است كه گاه برای سرگرمی و گاه نگاهی اصلاح گرایانه و انتقادی به روابط اجتماعی نوع بشر دارد.




انسان به عنوان موجودی اندیشه خواه و اندیشه ورز از دیرباز همواره به دنبال تنوع در لایه های زندگی اجتماعی خود بوده و در این راه برای گریز از تكرار و خمودگی و تنوع بخشی به زندگی خود، همواره از ابزارهای خاصی استفاده كرده است.
نمایش در تعریفی كلی به معنی تقلید از اعمال و كردار محیط پیرامون نوع بشر برای اصلاح امور اجتماعی است. اما حس تقلید از اعمال و كردار همنوعان، حیوانات، پرندگان و آدمیان و تلفیق آن با مسایل اجتماعی بعدها انسان را در شرایطی قرار داد تا به سمت نمایش هایی حركت كند كه یا بار خنده در آنها مدنظر بود و به عنوان نمایشهای "كمدی" شناخته می شدند و یا بار غم و اندوه داشت كه با عنوان "تراژدی".
نمایشهای كمدی محصول تقلید انسان از اعمال و كردار مضحك حیوانات، پرندگان آدمیان و تلفیق آن با مسایل اجتماعی است، اما این گونه نمایش در طول تاریخ اوج و فرودهای بسیاری داشته است، آن چنان كه این هنر مردمی در طول تاریخ به عنوان گونه ای مستقل و منحصر به فرد حفظ شده و همواره به عنوان چرخه خنده و اندیشه در عرصه هنر محسوب شده است.
در نمایشهای كمدی، خلق فضای شادی آور توأم با خنده، تفكر برانگیزی و اصلاحگری همواره به عنوان وجوه بارز شناخته شده است.
كمدی هجوآلود، كمدی دسیسه، كمدی موقعیت، كمدی خلق و خو، كمدی رفتار، كمدی رمانتیك و مضحكه با صورتك و تقلید هزل آمیز (پارودی) از انواع نمایشهای كمدی است كه هر كدام بنا به مضامین خاصی نگاشته شده وبه اجرا درمی آیند.
از آن هنگام كه "آریستوفان" كمدی نویس بزرگ یونان باستان به طرح موضوعهای عصر خود با زبانی هجوگونه، خشن و استهزا آمیز پرداخت، تا امروز كه كمدی به عنوان یكی از شاخص ترین گونه های نمایشی هنر تئاتر شناخته شده است، هنرمندان این عرصه همواره سعی در بیان دردها و آلام بشر عصر خود به زبان خنده داشته اند. بعدها كمدی نویسان عصر میانه همچون "ترنس"، "مناندر" و "پلوتوس" در نمایشنامه های خود كه اغلب به زبانی فرا واقعی بیان می شد، به نقد جامعه پرداختند و بتدریج بر اثر تغییر و تحولات اجتماعی و پیشرفت بشر در علوم مختلف، عنصر واقع گرایی در آثار كمدی مورد توجه نویسندگان عصر جدید قرار گرفت و به طرح موضوعهایی پرداختند كه شرارت ها و حماقت های جامعه را نیز به نقد كشید.
در كمدی "هجو" نمایشگران به طرح موضوعاتی می پردازند كه بیشتر در زندگی شهری ملموس است، این نوع كمدی، زندگی روستایی را به دور از فساد می داند.
این نوع كمدی در قرن هفدهم در اروپا رشد چشمگیری كرد و پس از آن كه متوجه اهداف سیاسی شد، در همین قرن قانون سانسور، آن را ممنوع اعلام كرد.
از جمله نویسندگان بارز این نوع كمدی در عرصه ادبیات نمایشی می توان به "اسكاروایلد" انگلیسی، "مولیر" فرانسوی و "برتولت برشت"آلمانی اشاره كرد.
نویسندگان كمدی "هجو" به طرح موضوعاتی می پرداختند كه اوضاع سیاسی و اجتماعی زمان خود را به زبان هجو بیان می كرد.
اما در كمدی "دسیسه و موقعیت" بنای اثر از اشتباهات، غافلگیریها و رخدادهای غیرمترقبه شكل می گیرد. در این گونه آثار، عنصر سرگرم كنندگی به عنوان یكی از محورهای اصلی نمایشی شناخته شده است.
در كمدی دسیسه و موقعیت معمولاً برخورد انتقادی با اخلاقیات نمی شود، بطوری كه تمییز این نوع كمدی از لوده بازی بسیار مشكل است.
"ویلیام شكسپیر" نویسنده برجسته انگلیسی از نویسندگان این نوع كمدی به شمار می رود، و دو نمایشنامه "كمدی اشتباهات" و "رویا در نیمه شب تابستان" وی نمونه بارزی از كمدی دسیسه و موقعیت محسوب می شود.
محدودیت در تغییرپذیری شخصیتها از جمله ویژگیهای كمدی دسیسه و موقعیت است، به طوری كه اشخاص بازی همواره بدون كوچكترین تغییری در موقعیت خود پافشاری می كنند.
در این گونه كمدی حوادث ضمنی بسیاری رخ می دهد، اما موقعیت اولیه شخصیتها و ماهیت روابطشان بدون تغییر باقی می ماند.
كمدی دسیسه و موقعیت در اجرای برنامه های تلویزیونی طرفداران بسیاری پیدا كرد و بعدها بر اثر پیشرفتهای بسیاری كه در علوم اجتماعی بخصوص روان شناسی رخ داد، انواع دیگری از كمدی ظهور كرد كه می توان از این نمونه به كمدی "خلق و خو" اشاره كرد.
این نوع كمدی از نظریه "روانشناسی شخصیت" كه بر حسب سنخ فیزیولوژیكی دسته بندی شده، الهام گرفته است. اما "كمدی رفتار" با عنوانهایی همچون كمدی "بزن و بكوب" یا "اسلپ استیك" شناخته شده است.
در عصر جدید این نوع كمدی معروفترین و پرطرفدارترین انواع كمدی در جذب مخاطب است.
در كمدی رفتار به دلیل تحركات بدنی و عكس العملی بودن، مخاطب می تواند با اتفاقها و اصل داستان به خوبی ارتباط برقرار كند.
كمدین های عرصه سینما و تلویزیون "چارلی چاپلین"، "لورل و هاردی"، "هارولد لوید"، "باستر كیتون" و "مستربین" از پیروان برجسته این سبك هستند.
اما بارزترین و شاخص ترین نوع كمدی "كمدی مضحكه با صورتك و تقلید هزل آمیز"است.
این نوع كمدی كه از قرن نوزدهم به اوج شكوفایی رسید، نمایشنامه های هزل آمیز و خنده آوری را شامل می شود كه اغلب از راه تقلید ادبیات جدی و هجو مسایل روزمره كه گاه افراد خاصی را هدف قرار می دهد، به وجود می آید.
تقلید هزل آمیز (پارودی) از موسیقی به ویژه آواز گروههای همسرایان و چشم اندازهای تماشایی، بطور گسترده استفاده می كند.
در ایران ادبیات نمایشی به عنوان ادبیاتی وارداتی عمر كوتاهی دارد كه به تبع آن نمایشنامه های كمدی نیز رشد چندانی نكرده است.
اما به دلیل ادبیات غنی داستانی و وجود آثار فراوانی از جمله دیوان"عبید زاكانی"، "گلستان سعدی"، "دیوان شمس" مولوی و "كلیله و دمنه" می توان بر این امید بود كه نمایشنامه نویسان جوان با الهام از ادبیات غنی كهن ایران و دست مایه قراردادن ساختارهای نمایشنامه نویسی كمدی اقدام به تولید آثاری با مشخصه های تئاتر كمدی ایرانی كنند.
وجود شخصیت های كمدی در خرده نمایشهای ایرانی نظیر "تلخك"، "حاجی فیروز"، "سیاه" و "كچلك"، و بذله گویی های دلقك ها و تلفیق آن با ادبیات داستانی، حماسی و تغزلی می تواند در تولید آثاری كمدی با هویت ایرانی مؤثر واقع شود.

 





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آبادخوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد محفوظ است