تبلیغات
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد - پرفورمنس آرت شیوه ای از تئاتر پست مدرنیسم(10)
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد
دانش خود را هیچگاه اهتکار نکنید / دکتر قریب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



بنام خالق زیبایی ها و یگانه کارگردان عالم


ئئاتر در روزگار ما معضلی است و نه فقط برای ما، که در سراسر عالم؛ مگر برای آنان که تئاتر شان ریشه در سنت و یا اساطیر داشته است. بعضی ها معتقدندکه تئاتر دیگر مرده است؛ من از آنان نیستم، اما از سر انصاف باید بگویم که چندان هم زنده نیست.

«سید اهل قلم شهید مرتضی آوینی»

در این وبلاگ به فعالیت های هنری ،خبری ، نقد و بررسی نمایشی انجام شده پرداخته می شود
شماره مجوز: 33467 /89
شروع فعالیت: 1380
سرپرست: احترام حسین پور
کارگردان: احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نویسنده: محمدرضا احمدی آسور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
طراح صحنه، صدا و موسیقی: حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور، سعید گل محمدی تواندشتی حسین آرمیده
بازیگران ثابت: طاهره محمدی، حمیدرضا یوسفی، مجید رمضان نسب حسن علیزاده، روح الله حسن زاده، مجید یونسی، مهدی رمضان نسب یلدا خادمی، زینب حسین پور
بازیگران میهمان: امیر رفیعی، عابد عبدی، حسن رامی، حسین حیدری رضا رمضان نسب، سید پیمان نبی زاده، سید مرتضی هاشمی جلال وردان، جعفر زالی، فاطمه گل محمدی تواندشتی
سایر همکاران: میترا حیدری، معظمه منصوری، بهاره ابراهیم زاده میترا ابراهیم زاده ، علیرضا گل محمدی احترام حسین پور، مهدی رمضان نسب، حسین آرمیده، مجید یونسی حمیدرضا یونسی، سپیده گل محمدی تواندشتی

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ






پرفورمنس

پرفورمنس آرت شیوه ای از تئاتر پست مدرنیسم (10)

یکی از خصایص تئاتر پست مدرن، تأکید بر رخداد و اتفاق است که غالباً در شیوه ای از تئاتر
پست مدرن، به نام «پرفورمنس آرت» یافت می‌شود.

« پرفورمنس آرت هنری است ترکیبی که در سال های 1970 م. از پیوستگی چند رسانه ی هنری گوناگون مانند نقاشی، فیلم، ویدیو، موسیقی، درام و رقص به وجود آمد. شکل اجرایی آن نیز تا حدود زیادی از نمایش گونه هایی که در سالهای 1960 م. به نام Happening ( اتفاق های دیدنی) معروف شده بودند، نشأت گرفته است. » ( دامود، 1384،ص 16)

«پرفورمنس آرت» بسیار متأثر از هنر مجسمه سازی و نقاشی آوان گارد در چند دهه ی اخیر
می باشد. هنرمندان آوان گارد در ابزاری که قبلاً در پدید آوردن هنر خود از آن ها استفاده می‌کردند، تحولی ایجاد کرده و برای اعتراض به سنت های قدیم و منسوخ شده، قلم مو و بوم خود را به دور انداخته و با بدن آغشته به رنگ و در هرسطحی از جمله دیوار، خیابان و ... طرحی رنگین ایجاد
می کردند یا در زمینه ی مجسمه سازی، از بدن های خود، مجسمه هایی زنده ساخته و در معرض دید تماشاگران می‌گذاشتند. این انقلاب به تدریج وارد دنیای تئاتر نیز شد. به طوری که در «پرفورمنس آرت»، ابزار اصلی جهت اجرا، بدن بازیگران می‌باشد .

بازیگر «پرفورمنس آرت»، دیگر اجراکننده و نمایش دهنده یک نقش نیست، بلکه اجرا کننده ای است که حضور خود را روی صحنه، برای تماشا عرضه می‌کند .

زمان و مکان نیز در اجراهای «پرفورمنس آرت» دچار تغییر و تحول شده است. معمولاً زمان اجرا، معین و مشخص است ؛ اما این که اجرا چه مدت به طول خواهد انجامید ؛ نامعین است. اصولاً گذشت زمان در اجراهای «پرفورمنس آرت» مورد توجه قرار نمی گیرد. این امر موجب می‌شود که اجراگر، آن چه انجام می‌دهد؛ برخاسته از ضمیر ناخودآگاهش باشد. چرا که حضور ساعت، موجب می‌شود که کنش های اجراگر از روی آگاهی و قابل پیش بینی باشد. مکان اجرا هم، دیگر چون سابق در صحنه های تئاتر نیست؛ گستردگی مکان اجرا، به پهنای کره ی زمین است و اجراگر، هرکجا که بخواهد می‌تواند به اجرا بپردازد ؛ مثلاً «ویلسون» در اجرای « پیش درآمدی در کوهستان کا» که در سال 1972م. در شیراز انجام شد ؛ مکان اجرا را ارتفاعات کوهستانی این نواحی درنظر گرفت که در هفت کوهستان و هفت شبانه روز، طی صد و شصت و هشت ساعت مداوم، با بیش از پنجاه بازیگر غیر حرفه ای، اجرا شد.

« آنتونی هاول و گروه هفت نفره اش، در اجرای « دایره های پویا » زمین خشک شده دریاچه ای را در غرب استرالیا که دوازده کیلومتر قطر دارد، به عنوان صحنه انتخاب کردند. »
( دامود، 1384، ص 105 )

و جالب آن که در شبی سرد، بدون هیچ تماشاگری به نمایش درآمد. یکی از ویژگی های «پرفورمنس آرت»، حضور طنز و خشونت می‌باشد که آن را می‌توان از میراث سبک «دادائیسم»و «فوتوریسم» دانست. «دادائیسم»، علی رغم هیچ گرایی اش با نوعی طنز و بذله گویی همراه بود؛ ولی نه طنزی که خوشایند بورژوا باشد و «فوتوریسم»، خشونت را در هنر ارج می‌نهاد. گاهی اوقات اجرا کننده، جسم خود را در معرض آسیب و خطر قرار می‌دهد ؛ به طوری که تماشاگر نمی داند که شاهد یک واقعیت است یا یک نمایش ؟!

مثلاً اجراکننده ای، آنقدر سر خود را به قفل فولادی یک کمد دربسته می‌کوبد تا بیهوش بر زمین بیفتد. با توجه به این مثال طول زمان اجرا نامعین است؛ چرا که بستگی به این دارد که نمایشگر چه موقع ازپا می‌افتد .

در «پرفورمنس» هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و اجرا براساس رخداد و تصادف پیش می‌رود ؛ کسی نمی داند در انتها چه پیش می‌آید، چرا که همه چیز بستگی به رفتار تماشاگر دارد.

«در پرفورمنس آرت، غافلگیری و غیره منتظره بودن یک عمل، فاقد هر نوع دلیل است، امری تصادفی است و هیچ ارتباطی با اصل علت و معلول و باورپذیری ندارد.» ( دامود، 1384، ص168)

« هنگامی که «مارنیا آبراموویچ،Marina Abramoviec » خود را به تماشاگران معرفی کرد به آن ها گفت که قاعده بازی این است که آن ها با او هر آن چه دلشان می‌خواهد بکنند، آن جا ادراک، باید با تجربه ای از مسئولیت جابه جا شود. در جریان این «پرفورمنس» که در آن حد و مرز نبود، دیدار کنندگان را به آشوب کشاند، برخی علناً به پرخاشگری و تهاجم پرداختند : وقتی فردی یک هفت تیر پر را دردست آرتیست گذاشت و روی شقیقه اش نشانه گرفت، پرفورمنس به ناچار قطع شد. این جا، خطر و درد، نتیجه یک انفعال عمدی هستند ؛ همه چیز غیرقابل پیش بینی است، برای این که همه چیز بستگی به رفتار تماشاگر دارد. » ( تیس له من، 1383، ص 258 )

« مارنیا آبراموویچ » از هنرمندان به نام «پرفورمنس آرت» است که از والدینی پارتیزان در یوگسلاوی متولد شد. آثار او تهاجمی مستقیم است به واقعیت. واقعیتی که قبلاً مخاطب، آن را به صورت نمادین در نمایش مشاهده می‌کرد. در اجرای « ریتم 10 » او، خود را با چاقو زخمی می‌کند و خونریزی را به شکل واقعی به نمایش می‌گذارد. بین زندگی و هنر «آبراموویچ » هیچ مرزی وجود ندارد .) abramoviecBIG ← /www.irantheater.ir، 1385)

 

پایان





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آبادخوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد محفوظ است