تبلیغات
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد - تئاتر آوانگارد ( پیشتاز ) قسمت دوم
گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد
دانش خود را هیچگاه اهتکار نکنید / دکتر قریب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من
درباره وبلاگ



بنام خالق زیبایی ها و یگانه کارگردان عالم


ئئاتر در روزگار ما معضلی است و نه فقط برای ما، که در سراسر عالم؛ مگر برای آنان که تئاتر شان ریشه در سنت و یا اساطیر داشته است. بعضی ها معتقدندکه تئاتر دیگر مرده است؛ من از آنان نیستم، اما از سر انصاف باید بگویم که چندان هم زنده نیست.

«سید اهل قلم شهید مرتضی آوینی»

در این وبلاگ به فعالیت های هنری ،خبری ، نقد و بررسی نمایشی انجام شده پرداخته می شود
شماره مجوز: 33467 /89
شروع فعالیت: 1380
سرپرست: احترام حسین پور
کارگردان: احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نویسنده: محمدرضا احمدی آسور ، حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
طراح صحنه، صدا و موسیقی: حمیدرضا گل محمدی تواندشتی احترام حسین پور، سعید گل محمدی تواندشتی حسین آرمیده
بازیگران ثابت: طاهره محمدی، حمیدرضا یوسفی، مجید رمضان نسب حسن علیزاده، روح الله حسن زاده، مجید یونسی، مهدی رمضان نسب یلدا خادمی، زینب حسین پور
بازیگران میهمان: امیر رفیعی، عابد عبدی، حسن رامی، حسین حیدری رضا رمضان نسب، سید پیمان نبی زاده، سید مرتضی هاشمی جلال وردان، جعفر زالی، فاطمه گل محمدی تواندشتی
سایر همکاران: میترا حیدری، معظمه منصوری، بهاره ابراهیم زاده میترا ابراهیم زاده ، علیرضا گل محمدی احترام حسین پور، مهدی رمضان نسب، حسین آرمیده، مجید یونسی حمیدرضا یونسی، سپیده گل محمدی تواندشتی

مدیر وبلاگ : حمیدرضا گل محمدی تواندشتی
نظرسنجی
نظرتان در باره وبلاگ






تئاتر آوانگارد ( پیشتاز ) قسمت دوم

 تئاتر آوانگارد
از سال 1950 به بعد در پاریس، نمایشنامه‌هایی به صحنه رفتند كه با وجود تفاوتهای مشهود، از خصوصیات مشتركی نیز برخوردار بودند و به مجموعة آنها «تئاتر آوانگارد» نام نهادند. نویسندگان این نمایشنامه‌ها نیز از بعضی خصوصیات مشترك برخوردار بودند. آنها با تعدیل فرضیه‌ها و روشهای ژاری و آرتو، ساختار تئاتر كلاسیك سنتی را در هم شكستند. اوژن یونسكو، سامئول بكت، آرتور آدامف، ژان ژنه و فرناندو آرابال پیشروان این گونة تئاتری به شمار می‌آیند. عنوانهای مختلفی از سوی منتقدان به این تئاتر داده شد. از جمله: تئاتر سوررئالیست، تئاتر ناب، تئاتر نو، ناتئاتر، فراتئاتر و تئاتر به اصطلاح پوچی (آبسورد).

 خصوصیات نویسندگان تئاتر آوانگارد قرن بیستم
1ـ نویسندگان این گونة تئاتری در ابتدا، به جز ژان ژنه ( كه خود را متعلق به هیچ كشوری نمی‌دانست ولی تربیت شدة دبستان و دورة راهنمایی و بعد زندانهای تأدیبی فرانسه بود) بقیه خارجی بودند. اوژن یونسكو؛ رومانیایی، ساموئل بكت؛ ایرلندی، فرناندو آرابال؛ اسپانیایی و آرتور آدامف؛ روسی و همگی مهاجر یا پناهنده در سرزمین فرانسه.
2ـ این نویسندگان به جز ژنه كه هرگز مادرش را ندیده بود، به زبان فرانسه و نه به زبان مادریشان، نمایشنامه می‌نوشتند.
3ـ هر كدام از این نویسندگان به نوعی تحت تأثیر آلفرد ژاری و آنتونن آرتو بودند و بر اساس فرضیه‌های آنها حداقل چند نمایشنامه نوشتند. ژنه؛ نمایشنامة آیینی «سیاه زنگیها»، بكت با ساختارشكنی و استفاده از امكانات صوتی و تصویری مانند ضبط صوت در «آخرین نوار كراپ» و نمایشهای بدون كلام و كوتاه كه بیشتر عملی است و از گفتار كمتر استفاده شده است مثل «رفت و آمد» و «بازی یك و بازی دو» ...، یونسكو با ساختارشكنی و خشونت صحنه‌ای مانند «درس» و «كرگدنها»، ایجاد وحشت در «آمه ده یا چگونه از شرش خلاص شویم»، آدامف با ساختارشكنی، همچنین آرابال با ساختار شكنی، خشونت و قساوت در نمایشنامة معمار و امپراتور آشور.
4ـ این نویسندگان در بیان موضوعات و به كار بردن زبان از شهامت و شجاعت بی‌نظیری برخوردار بودند. زیرا به عنوان خارجی و مهاجر، از مهاجرتی دیگر ترسی نداشتند و در كاربرد زبان هم كسی بر آنها سخت نمی‌گرفت. چون به زبان مادریشان نمی‌نوشتند و خیلی زیاد هم تابع فرهنگستان فرانسه نبودند.
5ـ تئاترشان مثل زندگی شخصی‌شان از ساختمان و مسكن لوكس و پرتجمل برخوردار نیست و داستان نمایشنامه‌هایشان اغلب در فضای باز و یا در خانه‌های كوچك و كم وسعت می‌گذرد. ولی بر خلاف نظر بعضی از منتقدان، نمایشنامة‌شان از ساختاری منظم و منسجم، نه به سبك كلاسیكها، برخوردار است.
6ـ نبوغ آنها در نگاه تیزشان بود كه به خاطر آوارگی و جنگ روزمره برای حفظ بقا در سرزمینی غریب، به دست آورده بودند. آنها جز از راه نوشتن نمی‌توانستند زندگی خود را تأمین كنند و می‌بایستی ابداع می‌كردند تا مورد پذیرش جامعه قرار گیرند. تجربیات آوارگی و تغییر مكان و كشور، به آنها كمك كرده بود. این نویسندگان طبیعتاً و بنا به جبر روزگار كه در خارج از وطن زندگی می‌كردند، اولاً در جامعة جدید بسیار كنجكاو و ثانیاً بسیار متواضع بودند. از این جهت در نمایشنامه‌هایشان افراد خودخواه، ابن الوقت و بلند پرواز و مغرور را به سخره گرفته‌اند. از تجمل و زندگی پرتجمل گریزان بودند و كمتر به مسایل مادی می‌پرداختند و هر چه به دست می‌آوردند، با دست و دلبازی خرج می‌كردند و می‌بخشیدند.
همة این نویسندگان نسبت به مسایل انسانی و اجتماعی متعهد بودند.
همة این نویسندگان با هم دوست بودند و نسبت به یكدیگر حسادت نمی‌ورزیدند.

این مقاله از سایت ایران تاتر برداشت شده است





صفحات جانبی
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
به سایت گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آبادخوش آمدید
نام و نام خانوادگی      
آدرس ایمیل      
کلیه حقوق این وبلاگ برای گروه تئاتر همرهان شهرستان محمود آباد محفوظ است